Koučink má ve vzdělávání a výchově velké uplatnění, dává možnost zavést do vzdělávací praxe inovativní způsoby práce.
Je to jedna z nejefektivnějších metod, jak přispět k rozvoji jednotlivců (žáků, studentů a pedagogických pracovníků) i k rozvoji celé školy. Napomáhá zvyšovat kvalitu poskytovaného vzdělávání.
Koučink přináší především změnu v myšlení a v postojích, umožňuje hledání vlastní cesty, nové pohledy a přístupy. Pedagogičtí pracovníci a žáci jsou schopni reflektovat své vlastní myšlení a chování, následně si mohou stanovit reálné cíle, pružně reagovat na změny.
Ve škole lze uplatnit dva typy koučinku – individuální a týmový, ve třech oblastech vzdělávání:
V rámci celé školy:
- pro rozvoj školy
- při zavádění změn uvnitř školy
- efektivnost pedagogického sboru – týmovost (projekt), hodnocení
- řízení kvality
- pro evaluaci ŠVP
- výchovní poradci
U pedgogických pracovníků:
- profesní a osobní rozvoj
- práce s emocemi
- sebepoznání, sebereflexe, sebekoučink
- odolnost proti zátěži a stresu
- způsob myšlení, práce se zpětnou vazbou
- důvěra ve vlastní schopnosti
- využití koučovacího přístupu ve výuce
Při práci se žáky a studenty-koučovací přístup je efektivní pouze s vyzrálejšími žáky
- žákovský parlament
- výběr povolání
- volba vysoké školy
- příprava k přijímacímu řízení, k maturitě